Translate

onsdag 15 oktober 2014

Vi bygger ut!

Som jag skrev i ett tidigare inlägg kände jag redan när mitt BTH (Bath Town House) landade härhemma  att det nog var för litet och att jag nog ville bygga ut det meddetsamma. Funderade på hur jag skulle göra för att få en snygg enhetlig layout och eftersom jag har tänkt att det ska bli en hel gata med hus härhemma bestämde jag mig för att bygga ihop/bygga ut med det här från Barbaras Mouldings. Köpte det via Crazy4Minis.


Genast efter att det landat körde det ihop sig. Hade bestämt mig för att sätta det på ett visst sätt innan det levererades och hade köpt fönster och dörrar osv inför detta men...
Det såg så fel ut att jag fick tänka om helt och hållet. 


Huset kom med trappa som jag fick flytta lite på annars skulle "folket" i huset trilla ner för trappan när de gick igenom dörrarna i hallen... Mellanväggen har jag själv satt in för att få en mer naturlig hall i trapphuset.


Satte tjänstefolkets ingång på sidan av av huset. Tyckte att etiketten sa att det verkade bäst... Denna dörr leder in i det blivande köket.


Fasaden klädde jag med trä, tycker det är kul att blanda olika fasader. I Sverige byggdes husen länge i bara trä. "Träslott" var inget ovanligt. Man byggde med det material man hade mest av helt enkelt. Dock ändrades reglerna mot slutet av 1700-talet i många stora städer som Göteborg och Stockholm då många av de stora bränder som bröt ut utplånade stora delar av dessa städer.
Så, därför kommer mina hus vara byggda i sten som det första huset är och denna tillbyggnad som tillkommit blir byggd i trä.


Framsidan av huset



Golvet i köket är gjort av kartongbitar som jag sedan grundmålade i vitt



Omändringen av trappavsatsen


Taket i köket


Köket börjar ta form





En "liten" har redan hittat sin plats i köket...
(Gjorde ett hål åt busmusen i väggen med blyertspenna)


Köksgolvet var jag inte helt nöjd med och målade det därför med grå färg och "slipade" lite för att få det rätta slitaget. Fick ändå inte den känslan jag ville åt och provade med att markera "klinkerplattorna" med blyertspenna och sedan sudda ut lite där linjerna blev "för" skarpa


Slutresultatet är helt okej, tycker jag!

Frukostrummet blir till




Fortsättning följer...

Till nästa gång!
Pyssla lugnt ❤️

























1 kommentar:

  1. Hej!
    Oj vad du jobbar på! Jättekul att få se fortsättningen.
    Bästa pysselhälsning
    Titti

    SvaraRadera