Translate

lördag 13 december 2014

Lucia

Idag firar vi det italienska helgonet Sankta Lucia i Sverige i en omarbetad svensk version. Jag är nyfiken på hur andra länder i världen firar henne. Jag är glad för de kommentarer ni skriver på min blogg så skriv gärna hur ni firar Lucia i era länder och vad hon betyder för er. I Sverige har hon vitt nattlinne och en ljuskrona på huvudet, oftast har hon långt, blont och lockigt hår och hon kommer med lussebullar tidigt på morgonen med sång. Hon brukar ha ett följe bestående av stjärngossar, pepparkaksgubbar, tärnor och tomtenissar... Hon är from och sjunger om godhet och den annalkande julen. En väldigt kristen och trevlig svensk tradition, men framförallt väldigt vacker och glädjefylld.
Jag firar Lucia härhemma med att ta in julgranen och dekorera den, under tiden dricker jag glögg och lyssnar på vacker julmusik :)
Kärlek till er!



Modernt Luciatåg


1 kommentar:

  1. We don't celebrate Lucy in Ireland, but what a lovely tradition.
    All the best
    Vivian

    SvaraRadera